Skip to content

”Journalistik” på tv4

24 maj 2009

Nu kommer det lite mer mediegnäll. Och jag vet att jag skrivit om det här förut och jag vet att jag inte borde bli förvånad. Men. När samma gamla debatt dammas av på söndagsmorgonen i tv4:s morgonstudio blir jag bara arg. För det finns tydligen ett omättligt behov av att följa upp Maceij Zarembas ”Först kränkt vinner” den här våren.

Ämnet diskuterades i Debatt för några månader sedan när några kloka medelålders män tyckte sig uppleva att vi lever i en ”diskrimineringskultur”. Och se, nu sitter psykiatern David Eberthard och breder ut sig i Nyhetsmorgon om att vi är världens mest lättkränkta folk. Argumenten är ihåliga och saknar all slags maktanalys. Frågorna från Kristin Kasperssen är okritiska och känns mer som att de är till för att lyfta fram Expertens åsikter snarare än att upplysa tittaren om något. Eftersom reportern ovan sällan är kritisk förutom då Fredrik Strage tipsar om skräckfilm i samma morgonsoffa, hade jag visserligen inte väntat mig något annat heller. Men när den värld Ebenhart målar upp är jämställd och färdigutvecklad och enbart full av missnöjda människor, och han får sitta oemotsagd i studion, så blir jag bara så oerhört provocerad. Hans argument ”Nu har vi rättigheter våra förfäder bara kunde drömma om – vi tänker inte att vi lever i ett bra samhälle utan mycket vill ha mer…” övertygar mig inte riktigt. På honom verkar det som att allt är frid och fröjd och som om en hel drös människor skickar in anmälningar till DO utan egentlig grund. På honom verkar det som att det inte finns diskriminering i vårt land. Hur kan man ens försöka tro att Sverige idag ser ut såhär? Vilken verklighet lever man i då?

Många diskrimineras varje dag av arbetsgivare, jobbarkompisar och myndighetspersoner utan att anmäla någonting av det som hänt. De få fall som uppmärksammats i medierna (mycket tack vare Zarembas artikelserie) lyfts fram som bevis på att vi nog är lite gnälliga och bara borde vara nöja oss för att vi bor i fina, fina Sverige.

Ibland får jag känslan av att både politiker och journalister samt Experterna lever i en helt annan värld. Att de liksom inte gått ut ur riksdagen eller tevestudion på flera år och på något vis missat att VI INTE ÄR JÄMSTÄLLDA ÄN. Att de skapat sig en egen klass där alla mår bra och kan klara sig själva.

Här avslutar jag min mediekritik. Gnällfeministen har åter talat. Ridå.

One Comment leave one →
  1. Anja permalink
    24 maj 2009 11:26 e m

    ”I vilken verklighet lever man då?” undrar du. Jo, i en vit, medelklass, medelålders, manlig verklighet. Ganska rik och lite överviktig. Man sitter med sitt lådvin på fredagkvällarna och pustar ut efter en hård arbetsvecka och känner sig utarbetad och tycker synd om sig själv men kan inte låta bli att samtidigt känna sig lite smyg-mallig för detta. Man har ju åter igen lyckats leva upp till samhällets alla normer. Och lätt gick det också, å ena sidan, men inte FÖR lätt, å andra sidan, det krävdes ju någon slags ansträngning… Så slutsatsen blir (i en hjärna som inte utvecklats mycket sedan 15-årsåldern) att kan jag så borde alla andra också kunna. Man anstränger sig och så går det!
    Att det finns människor på den här planeten som omöjligt kan lyckas, trots en mycket större ansträngning än den egna, kan man helt enkelt inte tränga in till ens mycket bortskämda och pubertala psyke.

    David Eberhard är mitt favoritirritationsmoment i tillvaron. Han är den omedvetna ironin i kropp! ”Den som sa det han var det!” borde komma att stå på hans gravsten, för det sammafattar hela hans livsgärning så fint. Han anklagar alla andra för att vara bortskämda och gnälliga. Och inser inte hur komisk han är.

    Tack för ett bra blogginlägg!

Kommentera

