Skip to content

Deportationsmaskinen

05 april 2009

Skrivkramp, sträckläsning av stieg (varför? jag föll för trycket!) samt skolan har satt krokben för mitt lilla internetprojekt. Och jag känner varken för att skriva om vad jag tycker om att Wanja sitter kvar eller att Mona hånglat loss på Metros förstasida i veckan. Jag har redan diskuterat det till leda och det finns tillräckligt många bloggar som avhandlat det här tänker jag.

Men jag har precis läst en kärnfull och kompakt liten artikel om EU-ländernas migrationspolitik de senaste åren. Den har sammanfattats i Race & Class och har rubriken The deportation machine. Författaren Liz Fekete visar på ett mycket tydligt sätt hur europeiska länder ägnar sig åt politik som ska skydda det egna landet snarare än de asylsökande. Artikeln bygger på en längre rapport men förkortad är den kraftfull nog. Det är också intressant hur mycket av Shahram Khosravis resonemang (se tidigare inlägg) som faktiskt exemplifieras här.

Hur den statslöse i egenskap av att vara icke-medborgare görs till icke-människa, hur rasistiska diskurser kan skönjas i både det toppolitiska samtalet om asylsökande såväl som i behandlingen av apatiska flyktingbarn. The deportation machine har visserligen några år på nacken, men det Europa som beskrivs då har idag bara färgats ytterligare av högerextrem retorik och rädslan för vad som ska hända med våra fina länder, vårt fina Europa om vi inte sätter upp tydliga gränser.

Jag blir inte längre förvånad. Ändå känns texten som en ögonöppnare. Kanske är det just för att någon vågar prata om rasismen i Europa, jag vet inte. Men läsvärt i alla fall och framförallt viktigt. Läs ni med.

No comments yet

Kommentera

