Skip to content

Sexköpslagen igen

05 mars 2009

Jag har helt och hållet snöat in på debatten som följt efter Susanne Dodillets avhandling Är sex arbete?. Igår diskuterades den återigen i Kvällsöppet med Ekdal, bland annat av författaren själv.  Jag tycker att en legalisering av prostitution i hög grad bidrar till att många kvinnor far illa. Ändå är det intressant att tänka på att tyska och svenska feminister kommit fram till helt olika ståndpunkter för hur man ska hjälpa utsatta kvinnor i sexindustrin. Här kommer därför några av de argument och frågor som skvalat omkring i teverutan och inne i mitt huvud de senaste veckorna.

Det som gör själva lagstiftningsfrågan så fruktansvärt komplex är ju att det vi talar om handlar om vad som kan räknas som frivillighet och ofrivillighet. Varför räknas ett underbetalt, smutsigt och utsatt jobb som städning som frivilligt när inte sex gör det? Och varför dras gränsen där? Kanske handlar samtalet om dessa lågstatusyrken till viss del ändå om sexualmoral, jag vet inte. Man ska kunna köpa sig billiga hushållsnära tjänster, men inte kunna köpa sex lagligt. Båda dessa yrkesgrupper är till stor del uppbyggda av människor som är utsatta från första början, på grund av klasstillhörighet eller etnicitet eller annan social status. Båda yrkesgrupperna inordnas praktiskt nog i det övriga samhällets rangordningssystem. Ändå kriminaliseras bara sexköpen. Jag tillhör den majoritet som inte tycker att dessa yrken kan jämställas, men det är ändå intressant att dra paralleller mellan dem. För vari ligger frivilligheten i att arbeta som en underbetald städare? Är det frivilligt för att man väljer mellan det och att vara arbetslös, leva på socialbidrag och bli ännu mer utstött? Eller är det frivilligt för att det inte handlar om sex? Kan egentligen något av jobben ses som frivilliga?

Det är just detta som gör diskussionen så svår. För prostitution kan omöjligen frikopplas från det övriga samhällets könsmaktsordningar. Och börjar man skilja mellan frivillig och ofrivillig prostitution så blir debatten ännu mer skruvad. För vad i vårt samhälle är inte genomsyrat av de könsmaktsordningar vi alla lever under? Kan man lagstifta bort alla sådana strukturer och i så fall hur? När det kommer till könsmaktsfrågor så är det oerhört svårt att prata om just frivillighet, för på något sätt är vi ju alla slavar under ett eller annat förtryck.

Men min åsikt är att detta ju inte raderar vikten av att kriminalisera sexköp, framförallt inte när det är uppenbart att kvinnor tvingas till underlägsenhet i så många av samhällets sektorer, inte bara inom sexindustrin. Frågan är ju bara om det är den svenska lagstiftningen som hjälper flest prostituerade kvinnor.  Även om jag är en sexköpslagsförespråkare så ser jag ju problemen. En straffad torsk kanske inte förbättrar den prostituerades vardagsliv, men bidrar möjligtvis till förändrade attityder. En lagstiftning om prostitution tar inte bort alla de könsmaktsstrukturer som finns i det övriga samhället, men förhoppningsvis ger den ringar på vattnet. Det finns kanske inget tydligt rätt eller fel inom prostitutionfrågan eftersom kvinnoförtrycket finns överallt. Men någonstans måste man ju börja.  I slutändan måste vi fråga om vad vi vill sända för signaler, vilka former av kvinnoförtryck vi inte kan acceptera. För mig blir en lagstiftning mot prostitution en viktig sådan signal. Sen kan man teoretisera, politisera och polemisera frågan i debattsoffor och blogginlägg. Frågan är bara vem man hjälper genom att göra det.

Jag ber om ursäkt för alla retoriska frågor ovan och för att inlägget är lite rörigt. Men det är så det ser ut inne i mitt huvud nu; som alltid förblir jag en övertygad tvivlare.

3 kommentarer leave one →
  1. Hanyo permalink
    17 mars 2009 11:31 f m

    Jag har ställt frågan många gånger till förespråkare för sexköpslagen, och väntar fortfarande på ett bra svar. På vilket sätt hjälper sexköpslagen traffickingoffer? Trafficking har ju alltid varit förbjudet och är mig veterligen förbjudet i alla länder i hela världen. Är det inte bättre att skilja mellan prostitution och trafficking så att man kan sätta in alla resurser på att bekämpa det sistnämnda? Resurser som behövs för att rädda ”Lilja 4-ever” används för att spionera på vilka som besöker ”Lena 36” som har sex för pengar på helgerna med utvalda kunder för att få en extra inkomst.

  2. Kvinna och feminist permalink
    24 mars 2009 2:37 e m

    Snälla, låt dig inte luras av prostitutionsförespråkarna. Bli inte förvirrad – det är precis vad de vill!
    Sveriges prostitutionsforskning började på sjuttiotalet och har haft många år på sig att bevisa att kvinnor far illa i prostitution.
    De som nu försöker skrika högst och argast mot detta har inte fakta på sin sida.
    ”Hanyo” borde läsa Transcrime-rapporten där det tydligt klarläggs att Sveriges sexköpslag också motverkar trafficking.
    Det är inte lönsamt för människohandlarna att komma hit då det inte finns en marknad.
    Annars tycker jag att alla ni som funderar över detta med armbågarna på skrivbordet och inte orkar ta reda på fakta, borde ställa er en enkel fråga, varför väljer jag att inte prostitutera mig?
    Tänk på saken närmare och ni förstår vad prostitution är.

    • la pensée sauvage permalink*
      24 mars 2009 2:56 e m

      Om du läser mitt tidigare inlägg så ser du att jag där klart och tydligt tar ställning mot legaliseringen av sexköp mot bakgrund av just transcrime-rapporten som jag också hänvisar till. Jag har gjort min hemläxa. Mitt andra inlägg ”Sexköpslagen igen” gäller snarare den intellektuella frågeställningen kring sexköp och min förvirring kring frågan på det planet. Sen kan jag ju känna i efterhand att diskussionen hamnar lite fel när frågan tas upp på den nivån – kvinnor far ju fortfarande illa även om man problematiserar varför städning är frivilligt och sex inte är det. Det jag ville diskutera var också att det finns kvar enorma maktstrukturer utifrån kön och etnicitet även om vi lagstiftar mot vissa frågor, men att jag ändå tycker att sexköpslagen är ett viktigt ställningstagande för att markera att de övergrepp så många kvinnor utsätts för inte är okej. Jag är inte så kluven i frågan som det verkar, tror jag, men jag tycker det finns en poäng att i alla fall lyssna på den andra sidan också.

Kommentera

